Deelnemen aan een beurs geeft je de kans om je als onderneming op vakkundige wijze te presenteren bij je doelgroep. Middels één op één contact heb je de kans om potentiële klanten te overtuigen van jouw fantastische product en/of dienst. Het probleem is echter dat al jouw concurrenten exact hetzelfde voor ogen hebben. Hoe zorg je dat te midden van al het aanbod bezoekers juist jóuw stand bezoeken?


Deze vraag stelde marketing manager Rogier Wemekamp (Avinty Holding BV) zichzelf ook enkele maanden geleden toen hij zich met zijn afdeling voorbereidde op het Dutch Congress of Rehabilitation Medicine (DCRM 2018) in Groningen: “Jaar in jaar uit brainstormen we over hoe we er voor kunnen zorgen dat we zoveel mogelijk bezoekers naar de stand lokken. Veel bezoekers houdt niet alleen in dat de kans op leads veel hoger is, maar het is ook een duidelijk signaal naar de markt”.
Ook Ruud Nijenhuis, manager commercie bij VIR e-Care Solutions, worstelde met dit vraagstuk voor het Jaarcongres GRZ 2019 in Utrecht: “Elke organisatie probeert zich te onderscheiden met een mooie opvallende stand, prachtige promovideo’s, innovatieve gadgets of een bakje versgemalen koffie. Maar wanneer iedereen dit doet, val je natuurlijk niet op”.
Voor Rogier kwam dit najaar het antwoord: “Op een zomerborrel kwam ik dit jaar Roliós Ice Cream Co. tegen. Het viel me direct op hoe enorm dit concept de aandacht trekt. De bijzondere manier van ijs bereiden, het luide geklater van de spatels waarmee dit gebeurt, het enthousiasme van de ijsbereiders, je ontkomt er gewoon niet aan”. Bezoekers vonden het ook geen probleem om een tijdje op een rolio te wachten waardoor er voor accountmanagers kansen ontstaan om een gesprek aan te knopen.

“Het leek me dan ook een toevoeging voor het DCRM congres in Groningen. Het contact met Roliós verliep soepel. We waren het snel eens over de vergoedingen. Daarnaast waren ze graag bereid mee te denken over hoe we onze eigen huisstijl konden verweven in het Roliós concept. Met onder andere ons logo op ijskar en gepersonaliseerde ijsbakjes kregen we het voor elkaar dat Roliós precies aansloot bij de uitstraling en identiteit die we voor ogen hadden”.
Ruud was blij verrast met de aanwezigheid van Roliós op het congres in Utrecht: “Van collega’s had ik vernomen dat we deze keer iets speciaals op de stand zouden hebben. Maar dat het zo’n succes zou worden had ik totaal niet verwacht. Vanaf het begin stond het rijen dik voor de ijskar bij ons in de stand. Dat gaf ons de kans om op ons gemak contact te zoeken met de bezoeker en ze meer te vertellen over wie we zijn en wat we voor ze kunnen betekenen”.
Niet alleen het rollende ijs trekt volgens Ruud de aandacht: “De ijsbereiders Marijke en Michiel deden het super leuk en wisten met hun speelse rivaliteit de bezoekers echt te vermaken”. Voor de volgende beurs heeft Ruud zich dan ook alweer verzekerd van de diensten van Roliós. “Aandacht trekken is het allerbelangrijkst op een beurs. Met de ijskar van Roliós geïntegreerd in onze stand zijn we hier van verzekerd”.